Čo jesť, ako sa obliekať, ako žiť na jar, aby sme podporili svoje zdravie.

V čínskej medicíne a dietetike sa kladie veľký dôraz na dôležitosť rešpektovania zmeny ročných období a  žití v súlade s prírodnými cyklami. V jednotlivých ročných obdobiach vieme tými správnymi aktivitami a metódami podporiť svoje fyzické zdravie, mentálnu výkonnosť, sebavyjadrenie aj emócie.

JAR je z pohľadu čínskej medicíny obdobím rastu, znovuzrodenia (podobne ako v kresťanstve), vyjdením zo svojej zimnej ulity. Rovnako ako v prírode, aj v nás sa dejú procesy, kedy máme chuť ísť viac von a to nielen do prírody ale aj von zo seba, viac sa prejaviť, otvárať sa novým veciam. Na jar všetko klíči, pučí, začína sa zelenať, dni začínajú byť dlhšie a svetlejšie, vtáčiky viac spievajú, rodia sa mláďatká, doslova okolo seba cítime všetky prejavy života. Jar v nás je spojená s novými nápadmi, „mladou“ energiou, tvorivosťou, pohybom, chuťou na socializáciu.  So svetlejšími dňami a slniečkom doslova exploduje naša túžba po živote. V čínskej medicíne sa prisudzuje jari silná energia dreva, ktoré nič nezastaví v raste a rozmnožovaní sa. Ideálny čas na pustenie starého a vzklíčenie nového. Príroda tento kolobeh absolvuje každý rok, nebráni sa, nebojí sa zmeny. Stačí nechať sa ňou viesť.

Aby sme podporili túto energiu aj v nás je vhodné rešpektovať zmeny v prírode a podporiť svoje zdravie na všetkých svojich úrovniach.

STRAVA – do jedálnička zaraďujeme viac zelených potravín – začíname s klíčkami, jarnou zeleninkou, ovocím a zeleninou zelenej farby , morské riasy, po zime začíname postupne zaraďovať do jedla šaláty – mladý špenát, rukolu, medvedí cesnak, výhonky, pór, pažítka a vňate. Upúšťame od ťažších zimných jedál, obmedzujeme mäso (dobre nám padne pôst), vynechávame ťažké vyprážané jedlá. Jeme striedmejšie, nepotrebujeme energetický príjem rovnaký ako v studenej zime, energiu už naberáme aj zo slniečka a prírody celkovo. Do jedálnička by sme tiež mali zaraďovať aj kyslé – táto chuť je spájaná s jarou a dvomi orgánmi, ktoré sú v tomto období v našom tele najaktívnejšie – pečeň a žlčník. Kyslá chuť spriechodňuje stagnáciu energie pečene a rozhýbava. 

VIETOR – vietor je ďalší činiteľ, ktorý je spojený s jarou, podobne ako element Drevo. Vietor odnáša po zime nepotrebné čo zima vyradila, rozprúdi život v prírode aj v nás. Hovorí sa, že bez vetra sa ani lístok nepohne. A tiež sa hovorí: prišiel si ako veľký vietor ☺ Vietor prináša chaos, po ktorom všetko opäť usadne. Ale už na iné miesto. Takýto vietor je v našich životoch veľmi potrebný a nie je nič prekvapujúce, že takýto vietor môže nastať na jar aj v našich životoch. Dôverujte prírodným a životným cyklom. Využime vietor na pozitívne zmeny ale chráňme sa pred jeho nadmerným vplyvom. Veľa vetra vie totiž vniesť do tela aj chlad (hlavne v skorej jari). Chráňme sa ešte pred otvoreným okienkom v aute, nenechajme sa oklamať slniečkom a obliekajme sa primerane. Chlad vstupuje do tela spolu s vetrom najmä cez šiju. Nosíme šatky, chránime si krk. Následkom vstupu vetra do tela býva ofúknutý nehybný krk, tečenie z nosa, zápal prínosových dutín, bolesť uší, slzenie očí. Veľa vetra sa však môže prejaviť aj na našich emóciách – spôsobuje nepokoj, roztržitosť, problém so sústredením pri práci, neschopnosť udržať koncentráciu aj v rozhovoroch, , následne aj fyzické prejavy ako ttiky, nepokojné nohy, kŕče. Aj tu platí zlatá stredná cesta. Využiť vietor jari ako posla nových nápadov, oživenia a rastu. Ale dať si pozor na jeho prílišný zásah do nášho tela.

AKTIVITA a PREJAVY – na jar máme chuť skrátiť účes, zbaviť sa brady/strniska, zo zimných viazaní vlasov prechádzame do rozpustných vlasov, väčšia voľnosť je aj v oblečení, vraciame sa ku sukniam, pestrejším farbám aj v oblečení, začíname viac športovať, ťahá nás to do prírody, máme chuť detoxikovať telo po zime, odľahčiť stravu, začať niečo nové, ideálny čas na začiatky v projektoch, práci, vzťahoch.

PODPORA ORGÁNOV – podporujeme svoju pečeň a žlčník. 

Pečeň má na starosti metabolické procesy v tele, uskladňuje a čistí krv, je zodpovedná za kondíciu našich šliach, anémiu, stav a patológie očí, kvalitu nechtov, má priamy vplyv na menštruáciu, je zodpovedná za  emočné prostredie v našom tele, spracováva najmä náš hnev – na druhých aj seba. Ak je silná pečeň a podporujeme ju na úrovni stravy, cvičenia a práce s emóciami – dokáže nás podržať pri plánovaní, prináša nám nové nápady, posilňuje presadzovanie zmien,  vďaka silnej pečeni zvládame hnev. Je zodpovedná za „výbuchy“ v nás – nápadov aj hnevu. Opäť je na nás ako tieto opraty udržíme a zvolíme zlatý stred, teda využijeme to čo nám prináša ale nenecháme sa ňou zlomiť ako drevo ☺

Aktívna fáza pečene je v čase 01-03 hodiny – vtedy sa môžeme aj pravidelne budiť, najmä ak riešime dlhodobo nepríjemné obdobie a pečeň spracováva  a odbúrava náš hnev.

Pasívna fáza pečene je medzi 13:00 -15:00 kedy by sme jej mali dopriať pokoj, podporiť ju kyslou alebo zelenou chuťou jedla, ľahnúť si na pás minút s vyloženými nohami na siestu.

Žlčník – je skladiskom žlče, hovorí sa, že od hnevu mu vzkypí žlč. Extrémny hnev až frustrácia totiž môže zasiahnuť aj náš žlčník a prejaviť sa extrémnymi neovládateľnými prejavmi či hlbokou nespokojnosťou s nami, našim životom, inými ľuďmi a situáciami.  Vietor jari totiž nenechá kameň na kameni. Žlčník má dôležitú úlohu pri trávení tukov. 

Aktívna fáza žlčníka je medzi 23:00 -01:00 – vtedy býva aj najviac žlčníkových záchvatov

Pasívna fáza žlčníka je medzi 11:00 -13:00 – podporujeme žlčník  jedlom, ktoré nie je mastné, naopak ľahšie.

Jar je novým zrodom života. Okolo nás, aj v nás. Využime túto energiu na nové začiatky a rozprúdenie našej životnej sily a vitality. Príroda vás v tom bude podporovať ☺